۱۳۹۳ خرداد ۲۳, جمعه

دست نشانده رژیم تهران در مسیر سرنگونی

 دست نشانده رژیم تهران در مسیر سرنگونی
در حالی که جنگجویان سنی، انقلابیون و نیروهای عشایری عراق در حال پیشروی به سمت بغداد هستند، تلاش های وسیعی از سوی ارتجاع حاکم بر ایران و دولت دست نشانده نوری المالکی صورت می گیرد تا قیام مردمی استانهای سنی نشین بر علیه حکومت فرقه گرای نوری المالکی را به عناصر مزدور داعش (دولت اسلامی عراق و شام) نسبت دهند.

پس از حمله نوری المالکی به تحصن های آرام معترضان در استانهای سنی نشین عراق و استفاده از ارتش برای سرکوب آنها، نیروهای عشایری به مقاومت مسلحانه دست زدند و پس از چندین ماه کشمکش و با بالاگرفتن دامنه این درگیریها شهر موصل، دوم شهر بزرگ عراق بدست نیروهای عشایری و انقلابیون فتح گردید.

سقوط  موصل، در روز سه شنبه، ضربه سهمگینی بر پیکر حکومت دست نشانده نوری المالکی وارد کرد. در جریان تهاجم به شهر موصل، نیروی شصت هزار نفری ارتش مالکی به کلی دچار فروپاشی شد و این نیروها با تعویض لباسهای ارتشی و رها کردن ادوات جنگی مواضع خود را ترک کرده و از صحنه درگیری گریختند.

در تمامی چندین ماه گذشته حربه تبلیغاتی حکومت نوری المالکی در برابر اعتراضات استانهای سنی نشین در عراق، برجسته کردن نقش گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) و نسبت دادن انقلابیون و معترضان سنی به این گروه بوده است. نوری المالکی با این حربه در پی فراهم کردن زمینه برای سرکوب خشونت آمیز اهل تسنن در عراق و کسب حمایت بین المللی به منظور ادامه دوره سوم نخست وزیری بود.

گزارشهایی که در موصل و دیگر شهرهای آزاد شده بدست انقلابیون از شادی مردم مخابره می شود و همچنین پیشروی حیرت آور و بسیار سریع جنگجویان مسلح به سوی بغداد نشانهایی از وجود حمایت گسترده مردمی از نیروهای مسلح مهاجم است که به خودی خود نشان می دهد اکثریت این نیروها بر خلاف تبلیغات سنگین رسانه ای ارتباطی با گروه تروریستی «داعش» ندارند.

در همین ارتباط پارلمان عراق طرح نخست وزیر، نوری المالکی، برای اعلام حالت فوق العاده در کشور را ناکام گذاشت. بنا به گزارش خبرگزاریها جلسه مجلس عراق که قرار بود بدین منظور تشکیل شود به حد نصاب تشکیل نرسید و همچنین زمانی نیز برای تشکیل مجدد آن اعلام نشد.

همچنین خبر خبرگزاری «سپاه تروریستی پاسداران» مبنی بر ورود «سپاه مهدی» وابسته به «مقتدی صدر» روحانی شیعه و از رهبران سیاسی عراق به صحنه درگیریها و در حمایت از نیروهای نوری المالکی با فاصله چند ساعت از سوی جریان «مقتدی صدر» تکذیب گردید.

از سوی دیگر ایاد علاوی از رهبران برجسته عراقی طی گفتگویی با تلویزیون سی.ان.ان. تشکیل یک دولت جدید ائتلافی را راه حل برون رفت از شرایط کنونی عراق دانست. وی هر گونه ائتلاف با مالکی در شرایط کنونی را رد کرد و گفت: «این کار دیگر خیلی دیر شده است. هیچ کس دیگر به مالکی اعتماد نخواهد کرد و حرفش را باور نخواهد کرد. او شانس حضور در چنین اتحادی را در سال 2010 داشت، هم او و هم آمریکا، اما هر دو در کسب این فرصت و رسیدن به یک عراق متحد، شکست خوردند».

در چند روز اخیر یک روزنامه آمریکایی فاش کرد که در چند ماه گذشته نوری المالکی درخواستهای مکرری از دولت آمریکا برای بمباران هوایی مواضع انقلابیون و نیروهای عشایری را داشته است که با پاسخ منفی کاخ سفید مواجه شده است.

گفتنی است وزیر امور خارجه انگلستان، ویلیام هیگ، در یک موضع گیری نسبت به حوادث جاری در عراق هر گونه دخالت نظامی در عراق را توسط این کشور رد کرد. هیگ در گفتگو با شبکه جهانی بی. بی. سی. تصریح کرد: «این برعهده رهبری عراق است که در رابطه با وخامت شرایط نظامی در عراق عمل کند». در همین ارتباط آندره راسموسن دبیرکل ناتو روز پنجشنبه در جریان دیداری از مادرید گفت ناتو نه طرحی و نه درخواستی برای عمل ندارد. وی گفت: «من نقشی برای ناتو در عراق نمی بینم».

آگاهان و تحلیل گران با توجه به حوادث پیش آمده در عراق شانس نوری المالکی برای ادامه دور سوم نخست وزیری را چیزی در حدود صفر ارزیابی می کنند. گفتنی است سقوط نوری المالکی در عراق یک ضربه اساسی و کاری به سیاست صدور «ارتجاع» و «تروریسم» رژیم قرون وسطایی ولایت فقیه در منطقه خواهد بود.

----