۱۳۹۳ اسفند ۴, دوشنبه

هنرمند بزرگ ،آندرانیک آساطوریان، آهنگساز و استاد برجسته موسيقي ميهنمان جاودانه شد

 هنرمند بزرگ ،آندرانیک آساطوریان، آهنگساز و استاد برجسته موسيقي ميهنمان جاودانه شد
آهنگساز و استاد برجسته موسیقی آندرانیک آساطوریان از هموطنان ارامنه، هنرمند بزرگ و انقلابی و عضو شورای ملی مقاومت ایران در اولین ساعتهای بامداد یکشنبه به وقت لس‌ آنجلس پس از یک نبرد سخت با بیماری سرطان، در بیمارستان درگذشت.

آندارنیک آساطوریان آهنگ ساز و تنظیم کننده بسیاری از ترانه های جاودانه موسیقی ایرانزمین در پنجاه سال گذشته بود و وی را می توان تاریخچه مجسم نیم قرن هنر و موسیقی ایران دانست.

در همین ارتباط خانم مریم رجوی رئیس شورای ملی مقاومت ایران او را «افتخار هنر و مقاومت ملت ایران» ناميد و گفت: «ارامنه و مسیحیان ایران با تقدیم چنین هنرمند و فرزند پرافتخاری نام جاودانه دیگری را در تبارنامه بزرگان و شهیدان مسیحی در تاریخ معاصر ایران از صدر مشروطه تا کنون به ثبت دادند.»

گفتنی است فرید زلاند ترانه سرای مشهور، فرامرز اصلانی و داریوش اقبالی از دیگر هنرمندان محبوب کشورمان نیز با انتشار متن هایی در فضای مجازی یاد و خاطره استاد آندرانیک را گرامی داشتند.

فرید زلاند می نویسد: «آندرانیک بزرگ ، عزیز صدا ها و سازها ، به هیچ طریقی نمی توانم پرکشیدنت را باور کنم! قلبم آکنده از اندوه است و بغض نه تنها در چشم که تمامِ قلبم را فرا گرفته ! بینِ من و تو دریایی از نت و موسیقی مشترک است که پاره های جانم را با سرانگشتت شکل دادی. » 
 
فرامرز اصلانی نیز آندارانیک آساطوریان را پدر موسیقی پاپ ایران معرفی می کند و می گوید: «راستش گروه بیشماری از نامورترین بزرگان ترانه و آوا، دین سنگین‌ تری را بدوش باید بکشند. آندرانیک در ساختار شهرت برای خوانندگان دیروز و امروز بسیار کارساز بود و دلم گواهی‌ میدهد که آنچنانکه شایسته او و آنانست، در بزرگداشت این پدر موسیقی‌ پاپ خواهند کوشید.»

گفتنی است داریوش اقبالی هنرمند دیگر کشورمان نیز بعد از حدود
۴۰ سال ترانه ای را به یاد استاد آندرانیک برای اولین بار منتشر کرد. این ترانه به نام «نفس»، با کلام شهیار قنبری و آهنگ و تنظیم آندرانیک و صدای داریوش در دهه پنجاه تهیه شد ولی به صورت رسمی هیچگاه منتشر نشده است. این ترانه را می تواند از اینجا (ترانه نفس) پیوست دنبال کنید.

----