۱۳۹۲ اسفند ۲۸, چهارشنبه

نامه هشتاد و سه تن از اعضای سنای ایالات متحده به باراک اوباما

 نامه هشتاد و سه تن از اعضای سنای ایالات متحده به باراک اوباما
اکثریت قاطع سناتورهای آمریکایی در یک نامه به باراک اوباما، ریاست جمهوری ایالات متحده، مواضع سرسختانه ای در قبال برنامه اتمی حکومت ولایت فقیه اتخاذ کرده اند.

در این نامه که سه شنبه (27 اسفند) بر روی خروجی رسانه های مختلف قرار گرفت، هشتاد و سه تن از سناتورهای ایالات متحده به جمهوری اسلامی هشدار دادند که در صورت تخطی از توافقنامه ژنو، ترک میز مذاکره، وقت کشی و یا نرسیدن به توافق با قدرتهای جهانی، تحریمهای کمر شکنی که صادرات نفت و فراورده های نفتی را هدف قرار خواهد داد به اجرا در خواهد آمد.


در این نامه علاوه بر تاکید بر برچیده شدن سایت اتمی زیر زمینی فردو در قم و راکتور آب سنگین اراک و لزوم گردن نهادن بر بازرسی های سرزده و طولانی از مراکز مختلف، تصریح شده است که از نظر اکثریت قاطع سنای ایالات متحده چیزی به عنوان حق غنی سازی تحت معاهده منع گسترش سلاحهای اتمی (NPT) برای رژیم تهران به رسمیت شناخته نمی شود.

تحلیل گران معتقدند این نامه عزم دستگاه قانون گذاری ایالات متحده در برخورد با «برنامه بمب سازی» حکومت آخوندها را به نمایش می گذارد و ارسال یک پیام قوی به رژیم تهران است به علاوه این نامه نشان می دهد «پروژه فریب جامعه جهانی» که با انتصاب حسن روحانی در تابستان گذشته کلید خورده بود به طور کامل شکست خورده است.

متن کامل این نامه بسیار مهم که از سوی هشتاد و سه تن از اعضای مجلس سنای آمریکا خطاب به باراک اوباما منتشر شده است به شرح زیر است:        

آقای ریس جمهور عزیز،
همه ما امیدواریم که مذاکرات اتمی در جلوگیری ایران از دستیابی به قابلیت تولید سلاح اتمی  موفق شود. برای موفقیت دیپلماسی، به هر حال، ما باید تمایل خود را برای انجام مذاکرات با یک پیام متحد و بی تردید به رژیم ایران همراه کنیم.

ما معتقدیم، همانگونه که شما تصریح کردید، فشار تحریمهای اقتصادی، ایران را به پای میز کشاند، و آن ] فشار تحریمها[ باید ادامه داشته باشد تا ایران تلاشهایش را برای ساخت سلاح هسته ای رها کند. ما همچنین توافق داریم که اگر ایران از توافق موقت سر باز زند و از گفتگوها به سادگی به عنوان یک تاکتیک تاخیری بهره ببرد و یا میز مذاکره را ترک کند، فشار ]تحریمها[ باید شدت یابد

برای بیست سال، کنگره همواره توجه را بر تهدید برنامه ایران متمرکز کرده است و در وضع تحریمها پیش قدم بوده است. کنگره مرتباً اعلام کرده است که جلوگیری از قابلیت اتمی ایران یک هدف کلیدی در سیاست خارجی ایالات متحده است. از سال 1996 تا کنون 9 قانون مجزای تحریم از تصویب کنگره گذشته است. ما از تعهد مستمر شما در جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح اتمی و اجرایی کردن تحریمها که رژیم را منزوی و برای مذاکرات تحت فشار قرار داده است، تشکر می کنیم.

ما معتقدیم که کنگره یک نقش متداوم برای بهبود چشم انداز موفقیت در گفتگو ها با ایران دارد. همزمان با جلو رفتن مذاکرات، ما رئوس دیدگاههایمان را در رابطه با هدفهای ضروری از یک توافق نهایی با ایران ارائه می دهیم، به دیدبانی توافقنامه موقت و ساختار تحریمهای موجود ادامه داده و اگر ایران از توافقی که بر جاه طلبی های سلاح اتمی آن پایانی گذارد، سرباز زند  به عواقبی اشاره خواهیم کرد که به وقوع خواهد پیوست.

اکنون ما ]این نامه را[ می نویسم تا حمایت خود را برای اصول اساسی ذیل اعلام کنیم. اصولی که ما معتقدیم با مواضع دولت شما هماهنگ است و شما را فرامی خوانیم تا به تحقق آنها در توافق نهایی با ایران پافشاری کنید.

  • ما معتقدیم که ایران هیچ حق ذاتی برای غنی سازی تحت معاهده منع گسترش سلاح های اتمی ندارد.
  •  ما معتقدیم هر توافقنامه ای باید برنامه سلاح اتمی ایران را اوراق کند و برای همیشه راه آن را از طریق اورانیوم یا پلوتونیوم به یک بمب اتمی مسدود سازد.
  •  ما معتقدیم هیچ توجیهی برای ایران وجود ندارد که یک مرکز غنی سازی همانند فردو داشته باشد، و اینکه رژیم باید راکتور آب سنگین اراک خود را رها کند و اینکه باید کاملاً در مورد فعالیتهای مشکوک که  در پارچین و دیگر مراکز درگیر آن بوده است، توضیح دهد.
  • ما معتقدیم ایران باید تمام نگرانیهایی که در قطعنامه های شورای امنیت مورد اشاره قرار گرفته است از جمله هرگونه ابعاد نظامی از برنامه هسته ای خود را به صورت کامل حل و فصل نماید.
  •  ما معتقدیم ایران همچنین باید یک ساختار بازرسی طولانی مدت، سرزده و قابل تایید به منظور دستیابی به هدفی که در برنامه اقدام مشترک به گونه ذیل آمده است، ارائه دهد. "تاکید مجدد که تحت هیچ شرایطی ایران بدنبال دستیابی و یا تولید سلاح اتمی نخواهد بود"
  •  در نهایت،  ما معتقدیم ایران نباید اجازه یابد که در طول این مذاکرات تحریمها را دور بزند. ما این دوره را یک دوره مملو از خطرِ شرکتها و کشورهایی می بینیم که در پی بهبود موقعیت تجاری خود در تهران هستند، بویژه با گزارشات اخیر در مورد افزایش خرید نفت ایران.  به ایران نباید اجازه داده شود که برای تجارت باز باشد. همانطور که شما گفته اید، ما باید بر سر کسانی که تحریمها را نادیده می گیرند همانند یک تن آجر خراب شویم.
  •   ما همچنین معتقدیم که هر توافقی با ایران که به گسترش سلاحهای اتمی و یا برنامه غنی سازی در منطقه منتهی شود باید رد شود.

همانطور که شما گفته اید، کنگره همیشه یک شریک در تلاشهای ریاست جمهوری برای اعمال تحریمهای اقتصادی بر علیه ایران بوده است. اگر یک توافق نهایی قابل قبول حاصل شود، دولت شما لازم است که که با کنگره همکاری کند تا روند تصویب قانونی را اجرایی کند که معافیت طولانی تر از تحریمها، فراتر از چشم پوشیهای کنونی مقامات، را تامین کند. – از طریق تعلیق، لغو کامل و یا متمم به تحریمهای قانونی. اگر مذاکرات شکست بخورد و یا ایران برنامه عمل مشترک را نقض نماید،  لازم خواهد بود کنگره اطمینان حاصل کند که قدرت قانون گذاری  که به سرعت و به طرز چشم گیری تحریمها را گسترش دهد وجود دارد. در حال حاضر ما باید برای هر یک از دو احتمال با یکدیگر همکاری کنیم.

از همه مهمتر ایران باید از عواقب شکست و نرسیدن به یک توافق قابل قبول نهایی آگاه باشد. ما باید به صراحت علایمی به ایران ارسال کنیم که رد کردن مذاکرات و ادامه برنامه سلاح اتمی به تحریمهای چشمگیر بسیار بیشتری  منتهی خواهد شد که شامل محدودیت های بیشتر بر روی صادرات نفت و محصولات نفتی خواهد بود.

آقای ریس جمهور، مذاکرات با ایران احتمالاً دشوار خواهد بود. ما آماده هستیم که با شما بر پایه یک توافق دو حزبی برای دفاع از آمریکا و متحدان مان با جلوگیری از توسعه  یا ساخت سلاح های هسته ای توسط ایران، همکاری کنیم.

امضاء هشتاد و سه نفر از یکصد عضو سنای ایالات متحده

Robert Menendez, Lindsey Graham, Charles E. Schumer, Mark Kirk, Christopher A. Coons, Kelly Ayotte, Richard J. Durbin, Mitch McConnell, Tim Kaine, John McCain, Mark Begich, James E. Risch, Benjamin L. Cardin, Dan Coats, Kay R. Hagan, Susan M. Collins, Barbara A. Mikulski, Orrin G. Hatch, Michael F. Bennet, Pat Roberts, Mark L. Pryor, Rob Portman, Debbie Stabenow, Mike Crapo, Sheldon Whitehouse, Patrick J. Toomey, John Walsh, John Boozman, Heidi Heitkamp, Roger F. Wicker, Mazie K. Hirono, Mike Johanns, Martin Heinrich, Dean Heller, Joe Donnelly, Tim Scott, Angus S. King, Jr., Jeff Sessions, Mary L. Landrieu, David Vitter, Cory Booker, John Hoeven, Patty Murray, Richard Burr, Robert P. Casey, Jr., Ron Johnson, Kirsten E. Gillibrand, Jerry Moran, Jeanne Shaheen, Chuck Grassley, Al Franken, Johnny Isakson, Christopher Murphy, Lisa Murkowski, Mark Udall, Michael B. Enzi, Claire McCaskill, Thad Cochran, Jon Tester, Ted Cruz, Elizabeth Warren, Mike Lee, Edward J. Markey, John Cornyn, Lamar Alexander, John Thune, Mark R. Warner, Deb Fischer, Richard Blumenthal, Jeff Merkley, Joe Manchin III, Saxby Chambliss, Amy Klobuchar, Richard C. Shelby, Maria Cantwell, John Barrasso, Tom Coburn, Ron Wyden, Roy Blunt, Tom Udall, Jack Reed, Marco Rubio, Bill Nelson
 ---