۱۳۹۲ بهمن ۵, شنبه

مصاحبه ی تند جان کری بر علیه رژیم های تهران و سوریه

 مصاحبه ی تند جان کری بر علیه رژیم های تهران و سوریهجان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه العربیه سخنان شدید اللحنی علیه رژیم های تهران و سوریه و همچنین گروه تروریستی حزب الله لبنان ایراد کرد.

کری با اشاره به گفتگوهای صلح اجلاس ژنو 2 عنوان کرد "دیروز چهل کشور و سازمان را داشتیم که تمامی آنها به جز یکی  درباره یک دولت انتقالی و لزوم تغییر در سوریه گفتگو می کردند. آنکه از وارد شدن به این گفتگو ها اجتناب می کرد مشخصاً رژیم  اسد بود."

جان کری ادامه داد هیچگونه راهی وجود ندارد که که اپوزیسیون سوریه به حضور اسد به عنوان بخشی از دولت آینده رضایت دهد. وی ادامه داد اسد باید به سوریه بنگرد. این مسئله یک فرد یا یک خانواده نباید باشد. این باید سرنوشت همه مردم سوریه و آینده سوریه باشد.

در بخشی دیگر از این مصاحبه جان کری با اشاره به شخص بشار اسد گفت: "در حال حاضر فردی در سوریه در حال نزاع و جنگ است تا بتواند در قدرت باقی بماند و همه افراد اعم از ارتش و نیروهای امنیتی سوریه را مدیریت کند. ]او[ بر سر مردم بی گناه بمب می ریزد. زنان، بچه ها، دانشجویان و پزشکان را می کشد. از موشکهای اسکاد بر علیه مردم بی گناه استفاده می کند. گاز سمی بر علیه مردم خودش به کار می برد. این مردی است که مرتکب جنایت جنگی شده است و همچنان به نحوی می خواهد مشروعیت بدست بیاورد که بر کشور حکومت کند. این فراتر از شناخت من از مردم سوریه در طول تاریخ است که بخواهند و تمایل داشته باشند و یا حتی مشروعیتی به شخصی بدهند که درگیر اعمالی بوده که وی (اسد) مرتکب شده است."     

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه نمود اگر اسد از قدرت کناره گیری کند جهان از اقلیت مذهبی علوی وابسته به اسد دربرابر تعقیب و مجازات حفاظت می کند. وی تاکید کرد "افرادی از وابستگان به رژیم اسد که دستهای آنها به خون آلوده نیست می توانند به عنوان بخشی از روند دولت انتقالی باشند."

آقای کری به نقش مخرب حکومت جمهوری اسلامی در سوریه تاکید کرد و مشخصا به حضور نیروهای سپاه پاسداران که در سوریه به طور مستقیم وارد جنگ شده اند اشاره نمود. او از رژیم تهران به عنوان "اصلی ترین حامی یک سازمان تروریستی که حزب الله نامیده می شود"، نام برد. وی گفت که حزب الله فقط در لبنان نیست بلکه این گروه در سوریه مستقیماً وارد جنگ شده است.

در ادامه این مصاحبه و در مورد برنامه اتمی حکومت جمهوری اسلامی جان کری با تاکید بر پایبندی ایالات متحده آمریکا به جلوگیری از دست یابی حکومت جمهوری اسلامی به بمب اتمی به سفرهای متناوب خود به کشورهای منطقه اشاره کرد و عنوان نمود که این کشورها در جریان گفتگوهای اتمی با جمهوری اسلامی قرار دارند.

وزیر امور خارجه آمریکا توافقنامه اتمی ژنو بین حکومت جمهوری اسلامی و قدرتهای جهانی را عاملی برای امن تر شدن کشورهای منطقه از تهدید بمب اتمی جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد که تحت این توافقنامه تمام ذخایر 20 درصدی اورانیوم جمهوری اسلامی نابود خواهد شد، ذخیره اورانیوم سه و نیم درصدی افزایش پیدا نخواهد کرد، راکتور اراک تکمیل نخواهد شد  و بازرسی های متناوب و هر روزه از فردو و نطنز صورت خواهد گرفت.

جان کری در یک تهدید مستقیم عنوان کرد که اگر رژیم تهران توافقنامه ژنو را نقض نماید و به غنی سازی اورانیوم مبادرت کند "گزینه نظامی در دسترس ایالات متحده است تا آنچه را که باید انجام دهد به انجام رساند." 

کری در مورد توافق نهایی با جمهوری اسلامی، تاکید نمود که با کشورهای منطقه در تماس مستمر است و اضافه کرد که یک توافق بد انجام نخواهد شد. او گفت "یک توافق بد، بدتر از عدم توافق است."

آقای کری در پاسخ به سوالی درباره دخالتهای منطقه ای جمهوری اسلامی در کشورهای همجوار به صراحت جمهوری اسلامی را حامی تروریست ها نامید و ادامه داد: "رژیم تهران حزب الله را حمایت می کند. در حال حاضر، حزب الله در خشونت ها در سوریه درگیر است که این مورد مسئله دار است. رژیم تهران به طرق دیگری نیز درگیر حمایت از تروریسم در منطقه است."  وی ادامه داد ما از طریق دیپلماسی عمل می کنیم و تهدید بمب اتمی رژیم تهران یک تهدید عمده است که در اولویت قرار دارد و در گامهای بعدی ما آماده می شویم که موضوعات دیگر را  با رژیم تهران حل و فصل نماییم. 

جان کری بر لزوم خلع سلاح حزب الله تاکید کرد و به صراحت عنوان نمود که حزب الله یک سازمان تروریستی در منطقه است و رژیم تهران باید از حمایت از تروریسم به طور کامل دست بردارد. جان کری در ادامه مصاحبه بر حضور نظامی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه برای حمایت از متحدان خود تاکید کرد.
----