۱۳۹۲ بهمن ۱, سه‌شنبه

افتضاح دیپلماتیک، انزوای بین المللی و اوج گیری جنگ گرگها در حکومت آخوندها

 افتضاح دیپلماتیک، انزوای بین المللی و اوج گیری جنگ گرگها در حکومت آخوندها
به فاصله کمتر از 24 ساعت، حکومت جمهوری اسلامی توسط بان کی مون – دبیرکل ملل متحد - ابتدا به اجلاس ژنو 2 دعوت و سپس این دعوت پس گرفته شد.

بان کی مون – دبیر کل سازمان ملل متحد- در روز یکشنبه 29 دیماه اعلام کرد که پس از دو روز گفتگوهای فشرده با جواد ظریف، حکومت جمهوری اسلامی را به اجلاس ژنو 2 دعوت کرده است. دبیر کل سازمان ملل تاکید کرده بود در این گفتگو ها رژیم تهران مصوبات نشست اجلاس ژنو ۱ را به طور کامل پذیرفته است و متعهد شده است که «نقشی مثبت و سازنده» در سوریه ایفا کند. بر اساس مصوبات اجلاس ژنو 1، بشار اسد از قدرت خلع و دولت انتقالی بدین منظور تشکیل خواهد شد.

پیشتر از این، دولت ایالات متحده آمریکا پایبندی به مصوبات اجلاس ژنو 1 را به عنوان پیش شرط برای شرکت در اجلاس ژنو 2 مطرح کرده بود ولی حکومت جمهوری اسلامی خواستار حضور بدون قید و شرط در این اجلاس شده بود.

پس از دعوت دبیر کلل سازمان ملل از حکومت جمهوری اسلامی برای حضور در اجلاس ژنو 2، دولت آمریکا خواستار اعلام رسمی و علنی مواضع جدید جمهوری اسلامی در قبال سوریه گردید ولی در یک افتضاح دیپلماتیک، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بر خلاف مفاد توافقی بین بان کی مون و جواد ظریف، بر مواضع قبلی و حضور بدون پیش شرط در ژنو 2 تاکید نمود.

مخالفت بین المللی با حضور حکومت جمهوری اسلامی در اجلاس ژنو 2 چنان فزونی یافت که بان کی مون در طی کمتر از 24 ساعت با ابراز تاسف از مواضع ناامید کننده رژیم تهران، دعوت خود از جمهوری اسلامی را برای حضور در اجلاس ژنو 2 پس گرفت. 

این افتضاح دیپلماتیک به نوبه خود انزوای بین المللی و شدت گرفتن جنگ گرگها بین باندهای مختلف در حکومت ولایت فقیه را به نمایش می گذارد.  

گفتنی است که موافقت با خلع بشار اسد از قدرت در فاصله زمانی کمتر از یک هفته تا آغاز اجلاس ژنو 2، یک تغییر موضع ناگهانی توسط حکومت جمهوری اسلامی محسوب می گشت که البته علائم آن پیشتر توسط هاشمی رفسنجانی ارسال گشته بود.  

رفسنجانی حدود دو ماه پیش در مصاحبه با تایمز مالی انگلستان در مورد سوریه عنوان کرده بود: «بهتر از اينی که هست می توانيم نقش ايفا کنيم». رفسنجانی سپس با برکناری بشار اسد هم موافقت کرده و افزوده بود: «اگر مردمش بپذيرند، مانعی ندارد. بايد مردم بپذيرند. اين حق ما نيست که دخالت کنيم».

این موضع گیری رفسنجانی در تناقض آشکار با مواضع خامنه ای قرار دارد. گفتنی است پیش از این  آخوند مهدی طائب – فرمانده قرارگاه عمار- و از عوامل خامنه ای، سوریه را به عنوان استان سی و پنجم ایران نامیده و حفظ آن را از حفظ استان خوزستان مهمتر قلمداد کرده بود.

آگاهان و تحلیل گران از عقب نشینی حکومت ولایت فقیه از دخالت در سوریه و امور داخلی کشورهای همجوار به عنوان «جام زهر منطقه ای»  یاد می کنند و آن را مکمل  «جام زهر اتمی» به حساب می آورند. پیش از این خامنه ای بارها ترس خود را از جام های زهر پیاپی آشکار کرده بود و در موارد متعدد عنوان کرده بود یک گام عقب نشینی، عقب نشینی های پیاپی را در پی خواهد داشت.

همانگونه که پیشبینی می شد، جمهوری اسلامی با امضاء توافقنامه اتمی ژنو وارد یک بازی "باخت – باخت" گردیده است. به نحوی که اجرای دقیق این توافقنامه، برنامه تولید «بمب اتمی» جمهوری اسلامی را متوقف خواهد کرد و بر شدت جنگ و جدال درون حکومتی خواهد افزود و از سوی دیگر تخطی از آن باعث اجماع بی سابقه در سطح جهانی و تقابل جدی حکومت ولایت فقیه با جامعه جهانی خواهد گردید.
----