۱۳۹۲ دی ۲۰, جمعه

لایحه تحریمی در سنا و دستانِ خالی خامنه ای

لایحه تحریمی در سنا و دستانِ خالی خامنه ای
در صورت تخطی جمهوری اسلامی از توافق برای متوقف کردن برنامه ی هسته ای،  بیش از نیمی از سناتورهای ایالات متحده از لایحه ی تحریمهای جدید بر علیه رژیم ایران حمایت می کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز بنا بر اطلاعات ثبت شده در کنگره با اضافه شدن شش سناتور در روز چهارشنبه، لایحه ی ایرانِ عاری از سلاحهای هسته ای در حال حاضر از حمایت حداقل 54 تن از سناتورهای ایالات متحده  برخوردار شده است. یک مشاور سنا گفته است که با اضافه شدن دو سناتور در روز پنج شنبه حامیان این لایحه به 56 سناتور افزایش پیدا کرده است.

باراک اوباما برای نشان دادن حسن نیت به مقامات جمهوری اسلامی، تهدید به وتوی این لایحه نموده است اما در صورتی که این لایحه بتواند حمایت دو سوم از سناتورها را بدست بیاورد و تعداد حامیان به 67 تن برسد ریاست جمهوری ایالات متحده قادر به جلوگیری از تبدیل آن به قانون نخواهد بود.

پیش از این قرار بود این لایحه تحریمی در صورت شکست مذاکرات ژنو در آذرماه به تصویب برسد که جمهوری اسلامی با یک عقب نشینی آشکار و سر کشیدن جرعه هایی از جام زهر اتمی توانست به صورت موقت از تصویب آن جلوگیری کند.

آگاهان معتقدند این لایحه تحریمی عزم دستگاه قانون گذاری ایالات متحده در برخورد با جمهوری اسلامی را به نمایش می گذارد و به مانند چماقی بر بالای سر حاکمان سرکش تهران عمل خواهد کرد.

از سوی دیگرعلی خامنه ای تنها ساعاتی پیش از برگزاری دور دیگری از مذاکرات جمهوری اسلامی وقدرتهای جهانی به آمریکا و کشورهای غربی شدیداً حمله و وانمود کرد که رژیم اش زیر فشار تحریمها به پای میز مذاکره نرفته است.

علی خامنه ای در حالی که از حکومت آخوندها با نام "ملت ایران" یاد می کرد، در جمع تعدادی از عوامل حکومتی از شهر قم  به مناسبت 19 دی عنوان کرد: " دشمنان ما امروز به گونه ای صحبت می کنند که گویا ملت ایران بر اثر فشار تحریمها دستهایش را بالا برده و تسلیم شده ... این تصور که ملت ایران به دلیل فشار تحریمها پای میز مذاکره آمده، یک اشتباه محض است."       

صحبتهای علی خامنه ای در حالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی در ضعیف ترین شرایط خود در چند سال اخیر، در حالی به پای میز مذاکره کشانده شد که در مرز خفگی کامل قرار داشت و در قبال دریافت تعدادی امتیاز محدود، موقتی و قابل بازگشت، تعهدات سنگینی را پذیرفته است.

خامنه ای که تلاش می کرد موضع ذلت بار حکومتش را در پس پرده يی از شعارهای معمول «ضداستکباری» پنهان کند، گفت: "قبلاً هم اعلام کرديم در موضوعات خاص که جمهوری اسلامی مصلحت بداند با اين شيطان برای رفع شر او و حل مشکل، مذاکره می کنيم."

خامنه ای اما عنوان نکرد این "شرِ شیطان" چیست که برای رفع آن حاضر به مذاکره با او شده است؟ این بخش از صحبت های خامنه ای در تناقض آشکار با بخش های قبلی از سخنان وی بود که در آن منکر مذاکره به علت فشار تحریمها شده بود. این تناقض گویی به خودی خود دستان خالی خامنه ای را به نمایش می گذارد.  

تحلیل گران معتقدند جمهوری اسلامی با امضاء توافقنامه ژنو وارد یک بازی "باخت – باخت" گردیده است. به نحوی که اجرای دقیق این توافقنامه، برنامه تولید «بمب اتمی» جمهوری اسلامی را متوقف خواهد کرد و بر شدت جنگ و جدال درون حکومتی خواهد افزود و از سوی دیگر تخطی از آن باعث اجماع بی سابقه در سطح جهانی و تقابل جدی حکومت ولایت فقیه با جامعه جهانی خواهد گردید.
----